Tutustu
ratkaisuihin

CRM

Myynti

Huoltopyyntö

Projektit

CRM

Yritys: Öljycenter Finland Oy
Käytössä olevat Odoo-moduulit:
”CRM-järjestelmän etsintään toi haastetta olemassa oleva taloushallinnon järjestelmä, johon integroitavia ja meille sopivia myynnin järjestelmiä ei tahtonut löytyä”, kertoo hallituksen puheenjohtaja Janne Ansakorpi. Ratkaisu löytyi Odoon monipuolisesta integroitavuudesta. ”Myös tilauspuolen hallinnointi onnistui ja kahden eri varastotiedon hallinnointi samassa järjestelmässä. Asiakkaillemme tämä näkyy nopeampana palveluna.”
”Halusin ennen CRM:ää kaiken muun myyntiin liittyvän tiedon Odoon puolelle.” Ansakorvella oli kokemusta CRM:stä, joka ei keskustellut myyntijärjestelmän kanssa, jolloin provisiopalkkaisilla myyjillä työaika hukkui kirjauksiin. ”Halusin Öljycenterin myyjille yksinkertaisen järjestelmän perusteltuine kirjauksineen. Siksi Odoon tilaus- ja varastomoduulit otettiin ensin käyttöön, jotta myynnin lähtiessä käyntiin, voivat myyjät tehdä tarjoukset ja tilaukset samassa järjestelmässä.”
Oikean toiminnanohjausjärjestelmän löytäminen ja käyttöönotto vaatii ostajalta, mutta myös myyjältä pitkäjänteistä yhteistyötä. Pidostan palvelu ja asiantuntemus ovat asiakkaan tukena räätälöidyn järjestelmän synnyttämisessä.
”Suosittelen Pidostaa tietojärjestelmän toimittajana, Pasi on propellipää vailla vertaa. Silmistä näkee milloin ratkaisu käsillä olevaan ongelmaan on syntynyt. Sitä paitsi nuoret koodarit, eivät edes ole hereillä normaaliin työaikaan”, Janne Ansakorpi toteaa pilke silmäkulmassa.

Myynti

Yritys: Herkkujuustola Oy
Käytössä olevat Odoo-moduulit:
Kasvava yritys kaipasi tukea asiakashallinnan kehittämiseen. Asiakkuuksien, tilausten ja myyntien seuraaminen juustolan ja ravintolan vilkkaassa arjessa oli haastavaa ja tärkeimmät kirjaukset tehtiin muistilapuille. Kasvua tukemaan etsittiin sopivaa tietojärjestelmää mm. asiakastietojen- ja varastonhallintaan. Pitkä ja toimiva yhteistyö Pidosta Oy:n emoyhtiön Myyntivoima Oy:n kanssa helpotti sähköisen järjestelmän käyttöönottoa. ”Yhteyshenkilöt ymmärsivät liiketoimintaamme ja osasivat tarjota oikeaa ratkaisua. Yhdessä määritettiin ensin toiminnot, jotka halusimme järjestelmään siirtää. Alkuvaiheessa käyttöön otettiin CRM, myynti- ja laskutusmoduulit sekä varasto ja verkkokauppa. Näillä pystymme hallinnoimaan keskitetysti asiakkaiden tietoja sekä tilausten ja toimitusten kulkua. Prosessi onnistui hyvin ja nyt sähköinen järjestelmä tietää jo paljon enemmän kuin minä”, kertoo Herkkujuustolan toimitusjohtaja Peter Dörig. ”Aamulla näen heti CRM:n värikoodeista missä palaa ja missä ollaan aikataulussa. Tämä tuo varmuutta tekemiseen. Elämänlaatukin paranee. Uskallamme ehkä jäädä jopa viikon lomalle, kun yrityksen asiat ovat läpinäkyvästi sähköisessä järjestelmässä eivätkä lapuilla tai omassa päässä.”

Herkkujuustolassa Odoota käyttää tällä hetkellä Jennin ja Peterin lisäksi kenttämyyjä Sirpa. Asiakaskäynneillä myyjä sopii liikkeisiin konsulenttipäivät ja varaa ne kalenteriin sekä tekee verkkokaupassa saman tien asiakkaalle tilauksen tuotteista. ”Meillä on sama visio ja tahtotila järjestelmän monipuolisesta käytöstä ja hyödyntämisestä. Koko prosessi Pidostan kanssa on sujunut hyvin. Verkkokauppa on vielä tuore ja toistaiseksi B-to-B-käytössä. Yhdessä Pidostan Pasi Inkisen kanssa kehitämme sen vastaamaan omia ja asiakkaittemme tarpeita. Olemme päässeet kärryille Odoon kanssa toimimisesta ja luotan siihen, että tekemällä oppii lisää. Voin suositella Pidosta Oy:tä tietojärjestelmätoimittajana.”

Huoltopyyntö

Yritys: Energiset Pirkanmaa
Käytössä olevat Odoo-moduulit:
Odoon käyttö on tuttua Energiset Pirkanmaa Oy:n Tommi Lähteenmäelle jo usean vuoden takaa.
”Verkkosivujen uudistuksen yhteydessä Pidostan kavereiden kanssa hahmoteltiin, kuinka digitaalisella huollon ohjaustyökalulla helpotetaan projektien hallinnointia sekä aikataulutetaan asentajien työtä”, kertoo Tommi.
”Myyntisihteeri hoitaa asentajien aikataulut Odoon huoltotoimintojen moduulin avulla. Kuormituksen suunnittelu on selkeämpää ja työn tilaa voidaan seurata. Valmiista työstä saadaan myös tietoa nopeammin laskutukseen. Huoltomiehet kirjaavat asiakkaalla järjestelmään varaosat, työtunnit ja kilometrit.”
”Tietojärjestelmän ylläpitäminen on jatkuva kehityshomma ja nälkä kasvaa syödessä. Erityisesti, koska aiemmin meillä ei ollut mitään järjestelmää käytössä ja kirjaukset tehtiin paperilapuille. Yhteistyössä Pidostan kanssa teemme kehitystä ja otamme uusia toimintomoduuleita käyttöön. Kuukauden käytön jälkeen voi tulla näkemys, ettei kaikki mennytkään kuten ajateltiin. Sitten jatkokehitetään. Jos on ilmennyt ongelmia, niihin on etsitty ratkaisu heti. Voin suositella Pidostan asiantuntemusta toiminnanohjauksen digitalisoinnissa”, kertoo Energiset Pirkanmaa Oy:n yrittäjä Tommi Lähteenmäki.

Projektit

Yritys: Notra Oy
Käytössä olevat Odoo-moduulit:
”Pitkään olin sitä mieltä, että projektimyynnin ja huoltokeikkojen dokumentointi Excelissä ja omassa päässä riittää”, kertoo toimitusjohtaja Tomi Ojanen. ”Minulla oli käsitys tarjouskannastamme. Kun saimme Odoon CRM:n pystyyn, vein koko asiakaskannan ja keskeneräiset projektit järjestelmään. Todellinen tarjouskanta oli arviooni nähden moninkertainen. Nyt käytämme Odoon myyntiputkea projektien ennustamiseen toimitusajan perusteella.”
”Myyjämme käsittelevät isoja kokonaisuuksia ja Odoon on viety tietyn kokoluokan ylittävät projektit. Odoossa projektien seuranta on visuaalista ja helppoa. Tarjouspyynnöistä tarjouksiin etenevät, tarjouskannan suuruusluokka, etenevät tarjoukset, voitetut ja työn alla olevat projektit. Valmistuneille annetaan Odoon kautta laskutuslupa taloushallinnon järjestelmään. Vältetään tilanteet, joissa työ on valmistunut heinäkuussa ja lokakuussa huomataan, ettei kukaan ole laskuttanut. Tai kun projekti jää roikkumaan työn alle, voimme kysellä perään puuttuuko loppudokumentti vai mistä on kyse. Pidän siitä, että kaikki tarjousaikainen dokumentaatio voidaan kuljettaa Odoossa projektin mukana. Odoon käyttö ohjaa meillä siihen, että projektiin liittyvä materiaali pitää olla kansiossa. Olemme myös luoneet linkityksen käyttämäämme SharePointiin.”
”Jatkossa myyntiputki jatkuu projektityökalussa. Työstä muodostuu kaupan jälkeen suoraan projekti ja saamme ajantasaisen resurssitilanteen. Aiemmin emme nähneet kuukausien päähän. Yhteistyökumppanina arvomme asiakkaalle päin kasvaa isosti. Saamme asiakkaalle aikataulun työlle kahdessa päivässä kaupan syntymisestä. Ja resurssit varattua. Tällä on iso imagollinen ja markkinoinnillinen merkitys.”
”Odoo on selkeä ja helppokäyttöinen. Avoin lähdekoodi takaa, ettemme ole toimittajaan sidoksissa. Kehittäminen ei jää rahasta kiinni, kun kriittisen moduulin hinta on satasia. Pidostalta meille ei ”myydä” mitään vaan löydetään ratkaisuja. Yhteistyö ja luottamussuhde on toimiva.”